Ove Olofsson

Dispatcher

Envis och tjurskallig som en oxe, så beskriver Ove Olofsson sig själv. Han började på Begoma 2011 och ansvarar för transporter till södra Tyskland, Schweiz och Italien.

– För mig handlar det om att optimera lastbärarna och se till att de kommer ut i tid. Jag jobbar tills jag är färdig och om det råkar bli klockan 17 eller 19.30 är ointressant. I vår bransch måste man tänka på att lasten man lämnar när man går för dagen inte är kvar på samma ställe nästa morgon. Så kan man lösa något direkt går det dubbelt så fort jämfört med att vänta, berättar han.

Ove inledde sin bana som verkstadsingenjör på Kockums, men i och med den svåra lågkonjunkturen hamnade han på transportenheten för att kort därefter bli varslad tillsammans med 400 andra tjänstemän.

– Det var 1978 och jag och min fru hade precis köpt villa. För att försörja oss tog jag jobb som lastbilschaufför på Ljungbyhed. Efter en tid fick jag chansen att börja på kontoret och i takt med att företaget växte blev det speditionsjobb på heltid för mig. Vi gick från åtta till 177 bilar och omsatte 600 miljoner. Det var en fantastisk resa, säger Ove som stannade på Ljungbyhed i 24 år.

– Att jag till slut hamnade på Begoma var delvis en slump. Jag hade haft lite kontakt med företaget och blev uppringd av Göran Malmberg ungefär samtidigt som avtalet med min dåvarande arbetsgivare Nils Hanssons Åkeri löpte ut. Begoma förvärvade Länna Transport och Ivans Åkeri och med det kom Schweiz och Italien in i bilden, berättar Ove.

Han har precis fyllt 68 och går i pension om lite mer än ett år, men skulle egentligen kunna arbeta längre.

– Jobbet är intressant och jag trivs, men vi har tre barn och två barnbarn och de måste man också hinna med. Och jag och min fru älskar att resa. I oktober nästa år åker vi till Turkiet och därefter blir det Thailand i tre månader. Sen blir det fullt fokus på mina sex motorcyklar. Vi älskar båda att ge oss ut på resor med motorcykel och frihetskänslan som det ger.