När Begoma Spedition nyligen samlades för den årliga kick-offen handlade mycket av diskussionerna om bredden på Begomas tjänsteutbud, som omfattar mycket mer än själva transporterna.

Årets kick-off hölls på familjen Malmbergs släktgård Gamlegården på Kullahalvön i nordvästra Skåne. Gården som är belägen mellan Jonstorp och Arild har varit i familjens ägo sedan 1700-talet och är lätt att ta sig till både från huvudkontoret i Malmö och från Göteborgskontoret. Även medarbetarna på företagets back-office i Tjeckien och säljkontoren i Swinoujscie och Gdynia i Polen slöt upp.

– Det märktes tydligt att vi numera är ett internationellt bolag, med fem kontor i tre länder, och det är väldigt roligt att alla kan samlas för en heldag varje år, då vi kan vidga perspektiven kring verksamheten och lära känna varandra lite bättre, säger vd Henrik Malmberg.

Mycket mer än bara transporter
Motor för kick-offen var Hasse Olsson från Revenue Factory som höll inspirerande och engagerande föredrag där han delade med sig av sina egensinniga insikter och mångåriga erfarenhet av försäljning och företagande. Under workshopen fokuserade diskussionerna på Begoma som tjänsteföretag och det faktum att företaget säljer många tjänster utöver själva transporterna.

– Att vi är ett tjänsteföretag märks naturligtvis på bredden av frakttjänsterna vi säljer, att vi hanterar alla transportslag och effektivt kan frakta i stort sett alla typer av gods över världen. Men för kunderna kanske det inte är lika självklart att våra tjänster även omfattar tullklarering, dokumenthantering, dokumentation mot slutkund, precisionsberäkningar, analys, uppföljning och statistik. Och att allt detta ingår i leveransen när de beställer transporter av oss, kommenterar han vidare.

Korta beslutsvägar – långsiktigt ansvar
Efter lunchen, som beställts från Flickorna Lundgren på Skäret, handlade diskussionerna om att alla som har kontakt med kunderna egentligen också säljer Begomas tjänster. Och att de digitala verktygen som företaget utvecklat inte är till för att ersätta kundkontakten utan för att förbättra servicen och kundens upplevelse av leveransen.

– Vi hade även en punkt där vi diskuterade fördelarna med att vara en privatägd organisation. Att det ger oss korta beslutsvägar och ett långsiktigt ansvarstagande för leveranserna, kunderna och företaget. Vi har funnits sedan slutet av 1800-talet och tänker vara kvar länge till, säger Henrik Malmberg.

Efter en dag med många givande diskussioner avslutades kick-offen med middag på Brasserie Kungliga Posten i Malmö.