Så blir du en bättre fraktköpare – och sänker företagets transportkostnader

16 november, 2020

Är du en fullfjädrad fraktköpare med koll på alla transportalternativ eller skulle vilja bli lite bättre och sänka ditt företags transportkostnader på köpet? Oavsett hoppas vi på Begoma att våra tips kan vara till lite ytterligare hjälp på vägen.

Vad är viktigast för dig?
Det första man som köpare ska fundera på är vad man vill ha och vad man behöver. Är det lägre kostnader eller är det en ökad servicenivå man är ute efter? En del företag vill att godset hämtas upp och levereras från a till b. Andra vill veta exakt tid för hämtning, när godset kommer fram och hur det hanteras. Är den exakta ledtiden viktig eller är det ledtiden i sig som är viktig? På Begoma utvecklar vi våra tjänster utifrån vad du som kund vill ha.

Gå igenom dina krav
Ju hårdare krav man har som inköpare, desto större risk att man driver upp kostnaden. Tänk igenom och se över dina krav innan du ber om offert.
När man väljer Begoma behöver man inte ha ett avtal med oss utan vi betraktar kunden som någon vi har en relation till. Kanske önskar du en långvarig relation till en leverantör där du får möjlighet att göra upp priset för varje transport snarare än ett komplext avtal och en offert som gäller över en viss tid?

Vi har utvecklat en onlinetjänst där du kan se vad det exempelvis kostar att skicka en pall till Norge eller en halv pall till Frankrike. Verktyget hittar du här på vår hemsida.

Vilka är dina önskemål när det kommer till miljö?
Sjötransporter är ett bra alternativ eftersom stora mängder gods kan förflyttas till relativt liten miljöpåverkan. Vi kan erbjuda sjöfrakter även inom Europa, framförallt mellan Skandinavien och Benelux, Spanien, England och Portugal. För miljövänliga transportalternativ inrikes finns möjlighet till tågtransporter eller vägtransporter som tankas med HVO. Berätta för oss att ett miljövänligt transportalternativ är viktigt för dig och låt oss återkomma med våra förslag. Ju mer vi vet om dina önskemål, desto större är förutsättningarna för ett lyckat samarbete.

Håll koll på statistiken
På Begoma vet vi oftast mer om våra kunders flöden än vad kunden själv vet.
För att kunna analysera sina köp och se den faktiska kostnaden är det viktigt med bra och regelbunden statistik, vi skickar statistik varje månad utan extra kostnad. När du köper en frakttjänst av oss kan du välja att boka via mail eller koppla ihop ditt affärssystem, faktureringssystem och dokumenthanteringssystem med vårt bokningssystem för enklast möjliga hantering och tillgång till statistik. Allt ingår oavsett du bokar en enstaka transport eller 1000 transporter om året.

 Service
Merparten av Begomas kunder uppskattar vår tillgänglighet och den personliga kontakten man har med våra medarbetare, men som inköpare behöver man tänka igenom hur komplext behov man har och vilken motpart som är lämpligast för att få en balans mellan kostnad och servicenivå.

Tillgängliga transportalternativ
 Sjötransporter. För större mängder gods som ska transporteras långt eller inom Europa.
Vägtransporter inrikes. Vi kan erbjuda klimateffektiva transporter med lastbilar som tankas med HVO.
Internationella vägtransporter internationella. Körs på diesel.
Järnvägstransporter. Vi kan ofta offerera en järnvägslösning som alternativ till vägtransporter – fråga oss!
Flyg. För snabba och lätta transporter över hela världen.
Intermodala transporter. Ofta en kombination mellan väg- och järnvägstransport.