Begoma har ett väl inarbetat upplägg för allt som behöver utfärdas vid transporter till Iran och erbjuder goda möjligheter att skicka gods till iranska destinationer med såväl bil, som fartyg och flyg.

Begoma Spedition har egen linjetrafik med veckovisa avgångar med fulltrailer från Sverige till Iran. Oftast med slutdestination Teheran, men även till andra städer.

– Vi löser även bilar för styckegodssändningar. Irantrafiken omfattar allt från export av varor till de som vill skicka flyttgods till eller från landet. Förutom med lastbil har vi även jättebra möjligheter att skicka gods med båt till Irans största hamn Bandar Abbas. Och även till Kish Island och Qeshm Island, semesteröar och frihandelszoner i södra Iran, berättar Anders Olsson, Operations Manager på Begomas kontor i Göteborg, med ansvar för Irantrafiken.

Begoma erbjuder även flygfrakter till Teheran. Då kan godset hämtas upp från hela Europa och kunderna hämtar det sedan på Teherans flygplats.

Att nå en destination i Iran från Sverige tar 12-14 dagar med lastbil, och Begoma kan positionera en bil hos kund inom tre arbetsdagar. Med båt tar det cirka fem veckor och med flyg tre till fyra dagar.

Hanterar all dokumentation

Begomas största styrka när det gäller Iran är att företaget har ett väl inarbetat upplägg för allt som behöver utfärdas, och det är alltid inkluderat i fraktpriserna som uppges vid förfrågningar.

– Vi har en agent i Iran som ordnar med tullhantering och allt det praktiska när godset når en tullstation, säger Anders Olsson.

Nuvarande sanktioner mot Iran innebär att företag som är engagerade i handel med amerikanska företag inte får skicka något till Iran. Det ställer till det för stora svenska exportföretag som bedriver handel med USA och amerikanska bolag.

– Det innebär naturligtvis ett tapp för oss, men vi hjälper fortfarande mindre kunder som inte bedriver affärer med amerikanska bolag, samt privatkunder, med deras transporter.

Begoma hanterar även transporter till andra delar av Mellanöstern.

– Till Irak har vi alltid haft ett konstant flöde av gods. Och vi har sett viss ökning av spot-förfrågningar till andra länder i regionen, avslutar  Anders Olsson.